کد مطلب:51558
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
تحريف چه اقسامي دارد؟ و حادثه عاشورا كدام يك از اين اقسام را دارا ميباشد؟
تحريف يا لفظي است و يا معنوي. تحريف لفظي اين است كه ظاهر يك چيز را عوض كنند. مثلاً شخصي سخني به شما گفته است، شما يك چيزي از گفتة او كم كنيد، يا يك چيزي روي گفتة او بگذاريد و يا جملههاي او را پس و پيش كنيد كه معنياش فرق كند. بالاخره در ظاهر و در لفظ سخن او تصرّف كنيد؛ اين را ميگويند «تحريف لفظي».
اما تحريف معنوي اين است كه شما در لفظ تصرّف نميكنيد، لفظ همين است كه هست، ولي اين لفظ را طوري ميشود معني كرد كه همان معني صاف و راست و مستقيم آن است، مقصود گوينده هم همين بوده است و طور ديگري نيز ميتوان معني كرد كه خلاف مقصد و مقصود گوينده است. وقتي كه ميخواهيد اين كلام را براي او شرح بدهيد آن را طوري معني ميكنيد كه مطابق مقصود خود شما باشد نه مطابق مقصد اصلي گوينده. اين را ميگويند «تحريف معنوي».
و حادثه عاشورا هم دچار تحريفهاي لفظي است و هم دچار تحريفهاي معنوي، هر دو و باز تحريفهايي كه ميشود، گاهي لااقل هماهنگي با اصل مطلب دارد، ولي گاهي تحريف نه تنها كوچكترين هماهنگي ندارد بلكه قضيه را مسخ و بكلي واژگون ميكند، به شكلي در ميآورد كه به صورت ضد خودش در ميآيد. تحريفهايي كه به دست ما مردم در اين حادثه صورت گرفته است، همه در جهت پايين آوردن و مسخ كردن قضيه بوده است، در جهت بيخاصيت كردن و بياثر كردن قضيه بوده است و در اين امر، هم گويندگان و علماي امت تقصير داشتهاند و هم مردم.
مجموعه آثار شهيد مطهري ج 17ـ حماسه حسيني
شهيد مطهري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.